Marian Romuald Polak był związany z Polską Wytwórnią Papierów Wartościowych w latach 1928-1958. Jego 30-letnia praca w Wytwórni zaowocowała bogatym dorobkiem twórczym. To m.in. ryt płyty do banknotu 1 zł (emisja 1 października 1938 roku). Po zakończeniu II Wojny Światowej stworzył ryty do banknotów 500 zł i 1000 zł (emisja 15 stycznia 1946 roku), 1000 zł (emisja 15 lipca 1947 roku). Tworzył ryty do papierów wartościowych oraz całego szeregu znaczków. Projektował znaczki pocztowe, a także rytował płyty do nich. Znaczek o tematyce lotniczo – sportowej wspólne dzieło z Cz. Słanią został wyróżniony przez Włoski Komitet Olimpijski. W zbiorach PWPW znajdują się niektóre projekty i szkice artysty, w dużej części wykonane podczas jego pracy w Wytwórni. Nie wszystkie zostały zrealizowane. Jedną z ciekawych pozycji są studia Polaka do jednego z banknotów ze „słynnej” serii „Ludzi pracy” zaprojektowanej przez Wacława Borowskiego – po wojnie również pracownika PWPW. Banknoty te zostały wprowadzone do obiegu podczas reformy pieniężnej w 1950 roku.
Skąd pomysł na wystawę?
W trakcie poszukiwań informacji o pałacu Potockich i rodzinie Potockich miasto nawiązało kontakt z PWPW, której budynek, podobnie jak międzyrzecki pałac, zaprojektował Antoni Dygat, czołowy architekt dwudziestolecia międzywojennego.
O wystawie opowiedzą pracownicy działu edukacyjno-historycznego Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych.
____
materiał: UM Międzyrzec Podlaski
opracowanie: Anna Ostapiuk