Reklama

Reklama

Reklama video

Litewsko – polskie TIK na TAK! w Roskoszy (galeria)

4 lipca 2023r. dobiegła końca międzynarodowa wymiana młodzieży z Polski i Litwy „TIK na TAK!”, w ramach akredytowanego projektu sektora Młodzież, Akcji 1. Mobilność Edukacyjna Programu Erasmus +, finansowanego ze środków Unii Europejskiej. W wymianie, która trwała od 27 czerwca br. w Europejskim Centrum Kształcenia i Wychowania OHP w Roskoszy wzięło udział 24 młodych ludzi wraz z opiekunami.

Głównym celem projektu jest nabywanie kompetencji cyfrowych oraz umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi w codziennym życiu młodzieży, integracja i wzajemne zrozumienie między uczestnikami z Polski i Litwy a także wzmocnienie świadomości europejskiej i budowanie dialogu międzykulturowego.

Podczas pobytu w Roskoszy uczestnicy projektu przeprowadzili gry i zabawy integracyjne, zapoznali się z wioską ginących zawodów w Roskoszy oraz brali udział w animacjach sportowo-rekreacyjnych. Wieczorami każdy kraj organizował wieczorek międzykulturowy, podczas którego prezentowano kulturę, historię i geografię swojego kraju, stroje, zabawy narodowe oraz kulinarne specjały.

Główne działania projektowe dotyczyły nabywania kompetencji cyfrowych i umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych. Wprowadzeniem do tematu było poznanie roli i możliwości wykorzystania TIK czyli nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w codziennym życiu młodzieży, wykorzystanie TIK w nauczaniu i uczeniu się na przykładzie szkoły partnera z Litwy oraz panel poświęcony bezpieczeństwu w sieci.

Młodzież została podzielona na mieszane narodowościowo grupy i w takim składzie pracowała przy ważniejszych zagadnieniach projektu. Pierwszym zadaniem w grupach była graficzna prezentacja pomysłowego wykorzystania narzędzi i aplikacji TIK. W oparciu o ramowy katalog kompetencji cyfrowych, młodzież prezentowała znane jej dotychczas narzędzia i aplikacje w podziale na wybrane obszary: sprawy codzienne, finanse, relacje z bliskimi, praca i rozwój zawodowy, zdrowie, odpoczynek i hobby. Ogłoszono również konkursy: która grupa wykona największą ilość kroków oraz wykona najzabawniejsze i najciekawsze zdjęcie prezentujące siebie przy wspólnej pracy. Młodzież poważnie potraktowała wyzwanie i wybór najlepszych zdjęć zdecydowanie nie był łatwy.

W kolejnych dniach młodzież uczestniczyła w warsztatach z programu graficznego Canva z wykorzystaniem narzędzi Sztucznej Inteligencji, pracowała w grupach poznając i wykorzystując narzędzia TIK: Kahoot, Wordwall, WeTransfer, Padlet i wiele innych. Młodzież, na podstawie własnych zainteresowań i pasji, uczyła się wyrażania własnej ekspresji i rozwoju zawodowego poznając obsługę drukarki 3D i próbując własnych sił w sterowaniu dronem.

Pełen niesamowitych doznań był wyjazd do Warszawy, który młodzież rozpoczęła od wizyty w Centrum Nauki Kopernik zwiedzając strefy eksperymentowania, laboratoria, przestrzenie badawcze oraz wystawy czasowe. Największe wrażenie na uczestnikach projektu wywarło spotkanie z Mikołajem Kopernikiem – najbardziej zaawansowanym robotem humanoidalnym na świecie, który wygląda jak żywy a dzięki sztucznej inteligencji potrafi porozmawiać o wszystkim i radzi sobie z najtrudniejszymi pytaniami. Równie ciekawa i zaskakująca, w kontekście tematu projektu, była wizyta w Narodowym Muzeum Techniki, gdzie młodzież mogła zaobserwować rozwój polskiej techniki, postęp techniczny a także dorobek i drogi przemian polskiej myśli technicznej. Niecodzienny charakter miało spotkanie ze znaną influencerką, która opowiedziała o roli mediów społecznościowych w wyrażaniu siebie i kreowaniu wizerunku w sieci. Niezapomnianym wrażeniem był też wjazd na Taras Widokowy na 30. piętrze Pałacu Kultury i Nauki oraz spacer ulicami Warszawy, podczas którego młodzież poznawała aplikacje ułatwiające poruszanie się po dużym mieście.

Zwieńczeniem działań projektowych był pokaz zdobytych umiejętności, podczas którego młodzież w grupach opracowała i przeprowadziła grę terenową z wykorzystaniem narzędzi i aplikacji TIK. W ten sposób młodzież uczyła się zarówno tworzyć takie wydarzenia, jak i w nich uczestniczyć. Wszystkie grupy świetnie poradziły sobie z zadaniem dostarczając wszystkim wspaniałej zabawy oraz udowadniając, że dla TIK są zdecydowanie na TAK!

Na uroczystej kolacji podsumowującej wymianę dyrektor ECKiW OHP dr Karol Sudewicz wręczył uczestnikom projektu certyfikaty poświadczające udział w projekcie oraz nabyte kompetencje a także wręczył nagrody za udział w konkursach.

Projekt „TIK na TAK!” stanowi odpowiedź na potrzebę młodego pokolenia swobodnego uczestnictwa w życiu społeczno-kulturowym i obywatelskim, rozwoju osobistego i zawodowego oraz wyrażania własnych ekspresji dzięki nabyciu umiejętności TIK.


materiał: Europejskie Centrum Kształcenia I Wychowania OHP w Roskoszy
tekst i zdjęcia: Małgorzata Zając Specjalista ds. programów
opracowanie: Gwalbert Krzewicki

Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się ze znajomymi:

Udostępnij
Wyślij tweeta
Wyślij e-mailem

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Czytaj więcej o:

Reklama

Reklama

Zobacz więcej z tych samych kategorii

Reklama