W nocy z 2/3 czerwca gminę Międzyrzec Podlaski opanowały baśnie i tajemnice ukryte głęboko w okolicznych lasach a wszystko w ramach gry terenowej „Baśniobór” podczas III edycji ogólnopolskiej akcji „Nocy Bibliotek”. Organizatorem wydarzenia była Gminna Biblioteka Publiczna w Międzyrzecu Podlaskim z/s w Wysokim. W wydarzeniu wzięło udział blisko 150 miłośników przygód a w przygotowanie zabawy zaangażowanych było ponad 30 osób.
Zaczęło się…
…wieczorową porą w bibliotekach w Wysokim, Halasach, Rogoźnicy i Tłuśćcu od spisania kontraktów, będącymi potwierdzeniem zapoznania się z zasadami obowiązującymi podczas zabawy. Następnie uczestnicy zostali oddelegowani w cztery punkty lasu w okolicach Sitna i Utrówki. Tu zaczęła się właściwa część zabawy a więc gra terenowa „Baśniobór”. Przygoda polegała na wędrowaniu przez las celem odnalezienia zaklęcia, które uśpi Maga, a tym samym uratuje życie Baśniarki, dzięki której w krainie ludzkiej istnieją książki. Po drodze na każdą z drużyn czekały niespodzianki. Uczestnicy spotykali po drodze tajemnicze postacie, które ofiarowały kolejne części mapy, koperty z podpowiedziami do zaklęcia oraz zadania do wykonania.
Najsampierw na drodze czekał Leśnik, gracze musieli przed nim udowodnić swą mądrość. Dalej spotkali Dobre Wróżki, która wyznaczyła zadanie zdobycia 8 dukatów. Aby je zdobyć trzeba było odgadnąć tytuły książek, o których opowiadały Wróżki oraz znaleźć kilka w okolicy. Tu wszyscy otrzymali od Wróżek świecącą bransoletkę, która miała ułatwić w dotarciu do celu.
Chwilę później uczestnicy spotkali Pustelnika. Ten zażądał zapłaty 9 dukatów za przejście i kolejną pomoc. Drużynom brakowało jednego dukata, więc musieli wykonać zadanie, które polegało na zbudowaniu leśnego szałasu. Po wykonaniu zadania i opłaceniu Pustelnika uczestnicy dostali kolejne cenne wskazówki. Okazało się, że droga prowadzi w stronę zaczarowanych Elfów, których trzeba było obudzić magicznym pyłem, który trzeba było odnaleźć w okolicy.
Zbudzone Elfy wyznaczyły kolejne zadanie, które polegało na odszukaniu kredek i kartonów oraz stworzeniu okładki do książki „Baśniobór”. Okładka nie mogła być byle jaka, musiała spodobać się Strażniczce Tajemnicy w dalszym fragmencie szlaku. Dlatego wszyscy wzięli się do rysowania z dużym zapałem i starannością. Po skończeniu z kolejnym kawałkiem mapy drużyny udały się na spotkanie ze Strażniczką Tajemnicy. Ta po zatwierdzeniu narysowanych okładek, przekazała kolejną wskazówkę, która doprowadziła do egzemplarza „Baśnioboru” oraz magicznego pióra i zwoju, które posłużyły do zapisania rozszyfrowanego zaklęcia. Tutaj wszystkie drużyny wypowiedziały zaklęcie jednocześnie i dzięki temu uśpiły złego Maga na kolejne 100 lat. Po tym zostało już tylko wrócić do świata teraźniejszego przez „Portal”, aby to zrobić trzeba było przejść przez niego z książką w dłoni. Wszyscy uczestnicy zabawy spotkali się w jednym miejscu pokonując lasem ok. 2,5 km.
Wieczór pełen wrażeń zakończył się ogniskiem z kiełbaskami, po którym wszyscy wrócili przed północą do swoich bibliotek, gdzie do rana kontynuowano zabawę i spotkanie z książką.
– Drugi rok organizujemy u nas „Noc Bibliotek”. Bawimy się dzisiaj w sposób wyjątkowy. Zorganizowaliśmy grę plenerową z dzieciakami i młodzieżą. Pokonaliśmy ok. 3 kilometry lasem, napotykając na drodze całą masę przygód. Za chwilę będziemy natomiast bawić się wspólnie przy ognisku, opowiadając baśnie i ciesząc się tym wyjątkowym wieczorem – relacjonuje nam Magda Chodzińska, przewodnik podczas „Nocy Bibliotek”.
materiał: Gmina Międzyrzec Podlaski
film / zdjęcia: Małgorzata Mieńko