36. Bialskie Zaduszki Jazzowe odbyły się 17 listopada w auli Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II w Białej Podlaskiej. Zostały one poświęcone pamięci nieodżałowanego wielkiego artysty, muzyka Jana Ptaszyna Wróblewskiego, który odszedł w 2024 r. Związany był z Białą Podlaską, wielokrotnie uświetniał swoją muzyką Podlasie Jazz Festiwal, gdzie występował z własnymi zespołami oraz bialskim Jazz Trio, z którym nagrał płytę.
Wydarzenie, które odbywa się już od trzydziestu lat to najstarsza cykliczna impreza muzyczna w Białej Podlaskiej poświęcona pamięci zmarłych muzyków jazzowych i animatorów jazzu. Zapoczątkował ją animatorka kultury Ada Radzikowska, a w 1987 r. reaktywował cykl muzyka, animator i promotor jazzu Jarosław Michaluk ze Bialskopodlaskiego Stowarzyszenia Jazzowego.
Tego dnia bialska publiczność wysłuchała koncertu jednego z najlepszych polskich wokalistów jazzowych Wojciecha Myrczka z towarzyszącym mu czołowym pianistą Bogusławem Kaczmarem. Wystąpił również kwartet BASMyT tworzony przez znakomitego saksofonistę Jacka Mielcarka i cenionych muzyków młodego pokolenia: Jakuba Mielcarka grającego na kontrabasie, gitarzystę Marka Kądziela, perkusistę Łukasza Stworzewicza oraz gościa specjalnego – wokalistkę Emilię Hamerlik.
_____
Wojciech Myrczek – wokalista jazzowy. Inspiracje czerpie ze swingowej tradycji, wzbogacając ją o elementy nowoczesnych stylów i technik. W swoim śpiewie swobodnie posługuje się zarówno słowem jak i scatem. Myrczek jest laureatem wielu polskich i zagranicznych nagród, takich jak I miejsca w ankietach Jazz Top (od r. 2015 do teraz) miesięcznika Jazz Forum w kategorii Wokalista Roku, I miejsce i nagroda publiczności Shure Montreux Jazz Voice Competition w Szwajcarii (2013 r.), Grand Prix w międzynarodowym konkursie Jazz Voices na Litwie (2011 r.), nagroda dla Największej Indywidualności Konkursu Lotos Jazz Festival Bielska Zadymka Jazzowa (2010 r.), I nagroda w konkursie Międzynarodowe Spotkania Wokalistów Jazzowych w Zamościu (2007 r.), Grand Prix Jazz Melomani w kategorii Nadzieja Melomanów (2014 r.). Swoją muzykę prezentował na scenach światowych festiwali, takich jak Montreux Jazz Festival, The Hague Jazz, Bielska Zadymka Jazzowa, Brisbane Jazz Festival, Kolory Polski, Jazz nad Odrą, Festiwal Pianistów Jazzowych w Kaliszu, Sofia Jazz Peak Festival, Celje International Jazz Festival oraz w salach koncertowych NOSPR w Katowicach, Konserwatorium w Sankt Petersburgu, Filharmonia “Sinfonia Baltica“, Filharmonia Zabrzańska, Filharmonia Świętokrzyska, Instytut Fiński w Paryżu, Opus Jazz Club w Budapeszcie, Teatr Roma w Warszawie, Hudson Studios w Nowym Jorku i wielu innych. Współpracował z Janem „Ptaszynem” Wróblewskim, Tomaszem Stańko, Robertem Majewskim, Henrykiem Miśkiewiczem, Lorą Szafran, Bernardem Maselim, Pawłem Tomaszewskim, Krzysztofem Herdzinem, Aukso, Zespołem Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia i wieloma innymi artystami polskiej sceny muzycznej. W swoim dorobku fonograficznym posiada trzy albumy solowe „Celebrating the Journey” (2022 r.), „Love Revisited” (2014 r.) oraz „We’ll Be Together Again” (2010 r.), a także gościnny udział w licznych wydawnictwach muzyki jazzowej, popowej i poważnej. Pedagog Akademii Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie (od 2018 r.) oraz Instytutu Jazzu Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (w latach 2012-2019). W roku 2020 uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych.
Kwartet BASMyT to nowy zespół powołany do życia przez saksofonistę i klarnecistę Jacka Mielcarka. Skład z Markiem Kądzielą (gitara), Jakubem Mielcarkiem (kontrabas) i Łukaszem Stworzewiczem (perkusja) zawiązał się w lipcu 2022 roku podczas pracy nad muzyką inspirowaną Ewangelią wg św. Jana. Jak wspomina lider: „W trakcie tamtego spotkania połączyła nas pewna szczególna, trudna do opisania więź. Czułem, że ten układ personalny nie może być jednorazową przygodą i szybko zacząłem obmyślać koncepcję kolejnego projektu, który moglibyśmy wspólnie zrealizować. Najważniejsze było dla mnie to, żeby nie był to typowy układ lider – zespół, a raczej kolektyw, w którym każdy daje coś od siebie.” Jacek Mielcarek przyznaje, że fascynuje go wiele nurtów i twórców (żeby wymienić tylko Coltrane’a, Stockhausena, Colemana, Solborga, Motiana czy Ferma), dlatego wyłożenie koncepcji artystycznej albumu nie było łatwe. „Kompozycje Marka i Kuby rozwiały jakiekolwiek wątpliwości i okazały się być dla mnie ostateczną mobilizacją i argumentem za słusznością obranej drogi. Kiedy zacząłem układać te klocki, okazało się, że powstaje coś faktycznie nowego, czego się nie spodziewałem i cieszę się, że muzyka poprowadziła nas w tak nieoczywistym kierunku. Wtedy też przyszła do mnie nazwa BASMyT, czyli Bezkompromisowa Asocjacja Swobodnych Myśli Twórczych” – wspomina artysta. „Coraz” to zatem album, na którym udało się wcielić niełatwe założenia w życie, bo chociaż prezentowany materiał jest wyjątkowo zróżnicowany – od recytacji przez standardy po rozstrojone dudy – to całość brzmi bardzo spójnie, ale też z pełną sprawiedliwością oddaje indywidualny charakter każdego z muzyków. Koncepcja albumu łączy kategorie czysto muzyczne z tymi życiowo-filozoficznymi. „Płyta ma swój konstrukt napięciowy, gramy coraz mocniej, coraz bardziej idziemy w stronę muzyki improwizowanej, tworzonej tu i teraz, by osiągnąć w ostatnim utworze kulminację porozumienia. Rozstrojone dudy, którymi kończę ostatni utwór, symbolizują dla mnie to, że w tym momencie więcej już nie możemy zrobić. Ta płyta to dla mnie pewnego rodzaju podsumowanie dotychczasowej drogi artystycznej i życiowe credo, które w pewien sposób staram się przekazać słuchaczom” – podsumowuje muzyk.
Jacek Mielcarek to artysta swobodnie poruszający się między jazzem, tradycyjnymi melodiami a odważną improwizacją. Etnomuzykolog, kompozytor, autor teksów i felietonista. Jego twórczość to symfonia saksofonowych tonów i klarnetowych brzmień, wzbogacona śpiewem. Muzyk zdobył uznanie jako wokalista na prestiżowym Festiwalu Piosenki w Opolu oraz współpracując z legendarnymi postaciami muzyki rozrywkowej takimi jak: Krzysztof Krawczyk, Zbigniew Wodecki, Natalia Kukulska, Carrantuohill, T Love, Beata Bednarz, Adam Prucnal czy Czesław Niemen! Występował na całym świecie. Na krajowym gruncie zaangażował się w propagowanie muzyki jazzowej, zaliczając występy w różnych klubach oraz prowadzenie autorskich audycji na antenie Radia Opole. Jest autorem słuchowisk radiowym nagranych w Radiu Opole. Jego talenty zaprezentowano m.in. na prestiżowym Montreux Jazz Festival, gdzie spotkało się to z entuzjastycznym przyjęciem krytyków i publiczności.
Ma na koncie 6 autorskich płyt:
„Mellow Look” (2005)
„I co dalej” (2015)
„Zbliżam się K’Tobie” (2016)
„Skraj” (2018)
„Życiodajna Woda – według Ewangelii Św. Jana” (2022)
„Coraz” (2023)
Współpracował m. in. z takimi artystami jak: Noam David, Dima Gorelik, Krzysztof Kobyliński, Karo Glazer, Krzysztof Ścierański, India Czajkowska, Tadeusz Sudnik, Wojciech Konikiewicz, Krzysztof Puma Piasecki, Krzysztof Nurkiewicz, Anna Panas, Marek Kądziela, Łukasz Stworzewicz, Marcin Jahr, Paweł Steczkowski, Thomas Celis Sanchez, Phillip Bracken, Katarzyna Szurman, Adam Strug, Janusz Prusinowski, Ania Broda, Witek Broda, Jan Młynarski, Mateusz Niwiński. Wyróżnienie na Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu w 1988. W 2010 zdobył nagrodę specjalną Festiwalu Folkowego Polskiego Radia Nowa Tradycja. Kilkukrotny stypendysta ZAIKSu. Dwukrotnie wyróżniony w Ankiecie Jazz Forum.
Galeria zdjęć – poniżej.
_____
materiał: Radio Biper Biała Podlaska
zdjęcia: Gwalbert Krzewicki
opracowanie: Anna Ostapiuk